بررسی دقیق بازار، شناسایی پرسونای مشتری و شناسایی نیازهای تیم، سه استراتژی مهم برای شروع یک استارتاپ، ایده راه انداختن یک استارتاپ بسیار جذاب و هیجانانگیز است؛ اما هرچه به لحظه راهاندازی آن نزدیکتر میشوید، اضطراب و ترس بیشتری برایتان ایجاد میشود. احتمالا مهمترین سوال در ذهن شما این است: آیا استارتاپ من با ورود به بازار موفق خواهد شد یا در رقابت با غولهای بازار غرق میشود؟ وقتی به جمله معروف «۹۵ درصد استارتاپهای دنیا شکست میخورند» فکر کنید حس ترس هم در شما تشدید میشود. گرچه هنوز هم راهی برای موفقیت هست. بازاریابی و تبلیغات برای استارتاپ ها بسیار مهم است. به آن ۵ درصدی فکر کنید که نهتنها در بازار باقی ماندهاند بلکه موفق شدهاند رقیبانشان را شکست بدهند و خودشان جزوی از غولهای بازار بشوند! برای موفقیت در بازار همیشه راههایی هست و فقط باید آنها را بشناسید و به درستی انجام بدهید. در ادامه استراتژی استارتاپها برای ورود به بازار را معرفی خواهیم کرد.
بازار را به دقت بررسی کنید
قبل از ورود به بازار، آن را به دقت بررسی کنید و ببینید که آیا واقعا بازار هدف شما همین انتخاب فعلی است یا چیزی متفاوت از آن؟ با بازبینی بازار ممکن است متوجه شوید که لازم است دایره بازار انتخابی را بزرگتر یا کوچکتر کنید یا حتی آن را به کلی تغییر بدهید.
پس از انتخاب بازار لازم است شناخت جامعی از آن به دست بیاورید. انواع بازارها وجود دارند و شما باید بدانید بازاری که مایلید به آن وارد شوید کدام یک از انواع آن است. در ادامه یکی از روشهای دستهبندی انواع بازار را معرفی میکنیم. در این روش بازارها براساس تعداد و میزان قدرت عرضهکنندهها و مشتریهای آن طبقهبندی میشوند:
Monopoly: تنها یک عرضهکننده قدرتمند در بازار وجود دارد.
Monopsony: تنها یک خریدار قدرتمند در بازار وجود دارد.
Perfect Competion (رقابت ایدهآل): تعداد زیادی خریدار و عرضهکننده در بازار وجود دارد.
Oligoploy: تعداد محدودی عرضهکننده قدرتمند در بازار وجود دارد.
پرسونای مشتری را بشناسید
یک استارتاپ برای ورود به بازار باید مشتریهای ایدهآل خود را بشناسد. وقتی از شناختن مشتری حرف میزنیم، منظورمان این است که شما باید بدانید مشتریتان زن است یا مرد؟ در چه بازه سنی قرار دارد؟ تحصیلاتش چقدر است؟ شغل و درآمدش چیست؟ چه مشکلی دارد و شما چگونه میتوانید مشکل او را حل کنید؟
جواب مجموعه این سوالها در یک شخصیت خیالی به نام پرسونای مشتری قرار دارد. با ساخت پرسونا میتوانید مشتریان ایدهآل خود را بشناسید و به این ترتیب برای ورود به بازار با دقت بیشتری برنامهریزی کنید.
نیازهای تیم را بشناسید
یک استراتژی مهم استارتاپ برای ورود به بازار این است که نیازهای تیم را بشناسد و آنها را برطرف کند. اگر تعداد اعضای تیم شما کم باشد به مشکل میخورید و باید فشار زیادی را تحمل کنید؛ از آن طرف اگر تعداد اعضای تیم بیش از حد زیاد باشد برای تامین حقوق آنها مشکل خواهید داشت. پس باید تعداد اعضای تیم و وظایف آنها را به درستی مشخص کنید.
هر عضوی که به تیم شما اضافه میشود باید شرح وظایف مشخصی داشته باشد. قاطی شدن وظایف و روی زمین ماندن کارهایی که مسئولی ندارند از جمله خطراتی است که تیمهای استارتاپی را تهدید میکند و باید نسبت به آنها هشیار باشید. برای این که نیازها و وظایف تیم را بشناسید، میتوانید از سه سوال زیر استفاده کنید:
- به چه چیزی نیاز دارید؟
- چه کسی مسئول آن است؟
- به چه دلیل این شخص مسئول رسیدگی به این نیاز است؟
به طور کلی بهتر است مسئولیتهای اصلی را مشخص کنید و برای هر مسئولیت حیاتی یک نفر را در نظر بگیرید. با بزرگتر شدن استارتاپ میتوانید تعداد افراد را به تدریج افزایش بدهید.