آشنایی با برخی از مراحل تنظیم و تهیه استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا
آشنایی با برخی از مراحل تنظیم و تهیه استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا

آشنایی با برخی از مراحل تنظیم و تهیه استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا، در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی برخی از مراحل تنظیم و طراحی استراتژی محتوا در بازاریابی محتوا بپردازیم. با ما همراه باشید.

اطلاعات به دست آمده را ارزیابی کنید.

زمانی اطلاعات بدست آمده از کسب و کار، مشتریان، رقبا و .. مفید خواهند بود که بررسی شده و تبدیل به یک استراتژی شوند. شما باید از تک تک اطلاعات به دست آمده استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل در مسیر موفقیت خود قرار بگیرید.

این کار کمی زمان‌بر و سخت است. زیرا مقدار زیادی اطلاعات خام خواهید داشت و باید سعی کنید از آنها برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

قیف بازاریابی محتوا بسازید.

خب حالا که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به دست آوردید و آنها را ارزیابی کردید مسیر برایتان کاملا روشن و واضح شده است. حالا باید سعی کنید یک قیف محتوایی برای کسب و کارتان طراحی کنید. این قیف به شما کمک می‌کند تا بفهمید هر مشتری در چه مرحله‌ای قرار دارد و برای جذب او باید چه کار کرد. اما این قیف شامل چه مراحلی می‌شود؟

۱- آگاهی

بالاترین سطح قیف آگاهی است. در این سطح ممکن است مخاطبان و مشتریانی از انواع اقشار داشته باشید. به همین دلیل باید به دنبال آگاهی بخشیدن به آنها باشید. پس باید اطلاعات عمومی‌تری را در محتوای خود بگنجانید که برای اکثریت مخاطبان مناسب باشد.

۲- محرک

کسانی در این سطح هستند که از خدمات و هدف شما آگاه شده‌اند. محتوای شما در این سطح باید مخاطبان را تحریک کند که آیا به خدمات شما نیاز دارند؟

۳- جستجو

در این مرحله مخاطب دوست دارد درباره محصول با خدمات شما اطلاعات بیشتری به دست آورد به همین دلیل دست به جستجو می‌زند. در این سطح باید محتوای آموزشی و مفید با بررسی جنبه‌های مثبت و منفی محصولات یا خدماتتان را در اختیار مشتری قرار دهید.

۴- توجه

مخاطبان این سطح، نیاز خود را می‌دانند و قصد خرید دارند. اما اینکه از کدام برند خرید کنند برایشان سوال است. به همین دلیل در این سطح باید اطلاعات بیشتر و جزئی‌تری درباره کسب و کارتان در اختیار مخاطب قرار دهید. اما از خود زیاد تعریف نکنید

۵-خرید

مخاطبان در این سطح قصد دارند از شما خرید کنند. شما باید توضیحات کاملی درباره هر محصول یا خدمت خود در اختیار مشتری قرار دهید تا از شما خرید کند.

۶- نگهداری مشتری

اینکه مشتری از شما خرید کند پایان کار نیست. شما با خدمات پس از فروش و پشتیبانی عالی حس اعتماد در مشتری ایجاد کرده و علاوه بر اینکه آنها را به خود وفادار می‌کنید باعث می‌شوید دوباره از شما خرید کنند. در این سطح نیز باید محتوای مفید و ارزشمند برای مشتری تولید کنید تا سر زدن به سایت شما برایش جذاب باشد.

بودجه بندی کنید

حالا که همه چیز مشخص شد. با توجه به هدفتان، مشتریان و میزان درآمد کسب و کارتان باید برای بازاریابی محتوا بودجه‌ای در نظر بگیرید. این بودجه می‌تواند شامل تبلغیات متنی مانند رپورتاژ در سایر سایت‌ها، هزینه استخدام نیروهای متخصص و … باشد.

تقویم محتوا را تدوین کنید.

حالا که استراتژی محتوای شما مشخص شد باید تقویم محتوا بچینید. این تقویم محتوایی نشان می‌دهد هر عنوان با چه ویژگی‌هایی مانند کلمه کلیدی، تعداد کلمات، تعداد تصاویر و … در چه تاریخی و توسط کدام یک از اعضای تیم تولید محتوا باید نوشته و منتشر شود.

برای همه بخش‌ها نظیر ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید یا پست‌هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می‌کنید باید تقویم داشته باشید. در این صورت نظم بیشتری بر تیم محتوا حاکم است و چیزی فراموش نمی‌شود. در انتهای کار نیز ارزیابی عملکرد استراتژی  بسیار ساده‌تر خواهد شد.

محتوای جذاب تولید کنید.

حالا نوبت به این رسیده است تیم تولید محتوا با توجه به کانال‌های انتشار، محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنند. این محتوا می‌تواند شامل متن، عکس، اینفوگرافیک، ویدئو و پادکست باشد.

سعی کنید محتوای بهینه و کاربرپسند بنویسید. محتوا باید به قدری جذاب باشد که کاربر را تا انتها جذب کند. پس سعی کنید در عین حال که اطلاعات ارزشمند در اختیار مخاطبان قرار می‌دهید ساده، گویا و صمیمی بنویسید.

شاخص‌های عملکرد خود را مشخص کنید.

پیشنهاد می‌کنیم به طور هفتگی شاخص‌های عملکرد kpi را بررسی کنید. این شاخص‌ها اعدادی هستند که نشان می‌دهند تا چه حدی کارتان را درست انجام داده‌اید. برخی از این شاخص‌های عملکرد را در ادامه لیست کرده‌ایم تا بهتر متوجه شوید.

  • تعداد لایک‌ها
  • تعداد کامنت‌ها
  • تعداد بازدیدها
  • تعداد دنبال کننده‌ها
  • ریچ و ایمپرشن در اینستاگرام
  • زمانی که کاربر در یک صفحه سایتتان سپری می‌کند.
  • تعداد ورودی‌ها از گوگل
  • اشتراک گذاری یک صفحه یا پست
  • رتبه کلمات کلیدی