بررسی تعدادی از استراتژی های مهم و حیاتی در آعاز یک استارتاپ

بررسی تعدادی از استراتژی های مهم و حیاتی در آعاز یک استارتاپ، با ما همراه باشید تا تعدادی از مهم ترین و اصلی ترین استراتژی های ورود به بازار استارتاپ را برای شما شرح و مورد نقد و بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

رقبا را رصد کنید

بهترین منبعی که می‌توانید از آن درس بگیرید رقبا هستند. پس به دقت مسیری را که طی کرده‌اند رصد کنید. چه مشکلاتی داشته‌اند و از چه نقاط قوتی برای پیشبرد اهدافشان استفاده کرده‌اند؟ این اطلاعات جزو اطلاعات محرمانه نیستند و با مقداری بررسی سایت، شبکه‌های اجتماعی و اخبار رقیب‌های شما به دست می‌آیند.

یادتان باشد که برای موفقیت استارتاپتان در بازار قرار نیست چرخ را از اول اختراع کنید و همان مسیرهای اشتباه دیگران را دوباره طی کنید. برعکس، قرار است با شناختن رقیب‌ها میانبر بزنید و راه‌های ساده‌تری را انتخاب کنید.

برای مقیاس‌پذیری برنامه‌ریزی داشته باشید

مقیاس‌پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر استارتاپ است؛ ولی اگر به درستی انجام نشود باعث می‌شود که استارتاپ شما با سر به زمین بخورد! یک استارتاپ برای ورود به بازار باید برنامه مناسبی برای زمان scale کردن انتخاب کند. اگر خیلی زود این کار را انجام دهید شکست سنگینی می‌خورید و اگر هم به موقع استارتاپ شما مقیاس‌پذیر نشود رشد مطلوبی نخواهید داشت و رقیب‌ها جای شما را خواهند گرفت.

حرفه‌ای عمل کنید

یک استارتاپ موفق استارتاپی خواهد بود که چه در زمینه استخدام و چه در زمینه استفاده از تکنولوژی و تجهیزات حرفه‌ای عمل کند. اگر به دور و بر خود نگاه کنید قطعا تعداد زیادی فریلنسر خوب خواهید دید که مشتاقند با شما در استارتاپتان همکاری کنند. از این افراد در کارتان استفاده کنید.

برای ارائه محصولاتتان هم تا حد امکان از تکنولوژی‌های روز استفاده کنید. یادتان باشد که هدف شما رضایت مخاطب و برتری داشتن نسبت به رقیبان است. پس تکنولوژی‌ها و روش‌های کنترل کیفیت از مد افتاده به درد شما نمی‌خورند.

 البته باید توجه داشته باشید که استفاده از تکنولوژی‌های روز به معنی ولخرجی و استفاده از چیزهای گران نیست (مثلا در همان ابتدای کار لازم نیست یک کمپین گوگل ادز یا تبلیغات بنری اجرا کنید) بلکه به معنی به روز بودن روش‌های بازاریابی و تهیه محصول شماست.

حواستان به قیمت‌گذاری باشد

بسیاری از استارتاپ‌ ها برای ورود به بازار فکر می‌کنند که بهترین استراتژی برای قیمت‌گذاری، انتخاب قیمتی پایین‌تر از قیمت رقیبان است. این کار را می‌کنند و بعد از مدتی به مشکل مالی می‌خورند و در نتیجه مجبور می‌شوند قیمت‌ها را بالا ببرند. نتیجه: مشتری‌ها به برند به خاطر بالا بردن قیمت بی‌اعتماد می‌شوند.

یادتان باشد که قیمت پایین همیشه قرار نیست مزیت رقابتی شما باشد. اگر به دنبال مزیت هستید می‌توانید این کار را با موارد دیگری مانند کیفیت محصول یا برطرف کردن یک نیاز جدید ایجاد کنید.

برطرف‌کننده مشکلات باشید نه ایجادکننده آن‌ها

اولویت اول و آخر شما برای ورود به بازار باید مشتری باشد. در بخش‌های مختلف استارتاپ از جمله فروش، پشتیبانی، شبکه‌های اجتماعی، سایت، طراحی رابط کاربری و … باید تمام تلاشتان را بکنید که مطابق نیاز و خواسته مشتری عمل کنید. برای این کار باید بدانید مشتری:

  • چه نیازهایی دارد
  • چه خواسته‌ّهایی دارد
  • چگونه اعتماد می‌کند
  • چگونه اعتمادش سلب می‌شود