بررسی رقبا و تهیه پرسونای مشتریان، دو مرحله از مرحله های تنظیم استراتژی محتوا
- توضیحات
- نوشته شده توسط Super User
- دسته: blog
- بازدید: 173

بررسی رقبا و تهیه پرسونای مشتریان، دو مرحله از مرحله های تنظیم استراتژی محتوا، بررسی و تحلیل رقبا یکی از بخش هایی است که در تنظیم استراتژی محتوا باید به آن دقت کنیم. همچنین تهیه پرسونای مشتریان نیز در تنظیم استراتژی محتوا نقش بسزایی دارد. با ما همراه باشید تا به بررسی این دو مرحله بپردازیم.
رقبای خود را بررسی کنید.
تحلیل رقبا کار مهمی است که به طور مرتب باید انجام دهید. البته شما باید به دنبال رقبای قوی یا رقبایی که در حال رشد هستند باشید اما چگونه میتوانید رقبایتان را پیدا کرده و آنها را بررسی کنید؟ بسیار ساده است. تنها کافی است کلمات کلیدی که در مرحله قبلی که به آنها رسیدهاید را در گوگل جستجو کنید.
چگونه باید رقبا را بررسی کنید؟
لینکهایی که در صدر گوگل هستند را باز کرده و به خوبی همه جای سایت را بررسی کنید. از دستهبندی منو سایت تا وبلاگ، درباره ما، تماس با ما و …
وبلاگ را با دقت بیشتری بررسی کنید و به سوالت زیر پاسخ دهید.
- چه محتوایی تولید کردهاند؟
- نقاط قوتشان چیست؟
- چه ضعفهایی حس میکنید؟
- تمرکزشان روی چه محتوایی است؟
- چه محتوایی تا به حال تولید نکرده اند؟
- در کدام کلمات کلیدی رتبه خوبی دارند؟
یک قدم جلوتر بروید
تا اینجا رقبای خود را بررسی کردهاید و اطلاعات زیادی به دست آوردهاید. اما یک قدم دیگر برای به دست آوردن نتیجه بهتر بردارید. سعی کنید معادل انگلیسی کلمات کلیدیهای خود را در گوگل جستجو کرده و سایتهای خوب در آن کلمات کلیدی را بررسی کنید. ممکن است این سایتها رقیب شما نباشند اما دید خوبی به شما میدهند تا بتوانید بهتر از رقبای خود عمل کنید.
۸- پرسونای مشتریان خود را تهیه کنید.
پرسونا شخصیتی خیالی همراه با ویژگیهای آن شخص شامل اهداف، علائق، نیازها و ویژگیهای شخصیتی است. این شخصیت خیالی باید به شخصیت مخاطبان ایده آل کسب و کار شما نزدیک باشد. داشتن این پرسونا کمک میکند متوجه شوید مشتریان شما چه اهداف، مشکلات و نیازهایی دارند و چه مسائلی آنها را دلسرد میکند. در این صورت میتوانید به آنها کمک کنید . نیازهایشان را برطرف کنید و از این طریق آنها را از مخاطبان ساده به مشتریان وفادار تبدیل کنید.
برای تهیه پرسونا باید چه کار کنید؟
ابتدا مشتریان فعلی خود را تحلیل کنید و سوالات زیر را جواب دهید:
- مشتریان شما عمدتا در چه بازه سنی هستند؟
- چه تحصیلاتی دارند؟
- از چه قشری از جامعه هستند؟
- چگونه از شما خرید میکنند؟ حضوری، تلفنی یا آنلاین
- دوست دارند چگونه و با چه لحنی با آنها صحبت کنید؟
- سرگرمی و علائقشان چیست؟
این اطلاعات را میتوانید از طریق یک پرسشنامه به دست آورید. اما تنظیم پرسشنامه، ترغیب مشتری برای پاسخ به آن و تهیه پرسونا جزئیات بسیاری دارد.