شناسایی کانال های بازاریابی و تعریف موفقیت، دو استراتژی برای شروع یک استارتاپ
شناسایی کانال های بازاریابی و تعریف موفقیت، دو استراتژی برای شروع یک استارتاپ

شناسایی کانال های بازاریابی و تعریف موفقیت، دو استراتژی برای شروع یک استارتاپ، در این مقاله قصد داریم به بررسی دو استراتژی مهم برای شروع و راه اندازی یک استارتاپ بپردازیم. شناسایی کانال های بازاریابی و تعریف موفقیت، دو استراتژی مهم است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم. با ما همراه باشید.

کانال‌های بازاریابی را شناسایی کنید

بعد از شناخت پرسونا، باید حساب کنید و ببینید کدام کانال‌های جذب مشتری برای شما بالاترین نرخ فروش (ROI) را به دنبال خواهید داشت. انتخاب بهترین کانال‌ها برای ورود به بازار به ویژگی‌های زیر بستگی دارد:

  • کانال‌هایی که مشتری‌های شما از آن استفاده می‌کنند (که براساس پرسونا آن‌ها را می‌شناسید)
  • میزان توانایی‌هایی که تیم شما دارد.
  • میزان بودجه‌ای که در اختیار دارید.

باید تک‌تک کانال‌های بازاریابی را با توجه به این سه ویژگی بررسی کنید و بهترین و بهینه‌ترین کانال‌ها را برای استارتاپ انتخاب کنید. برای اولویت بندی کانال‌های بازاریابی از شاخصی به نام ICE استفاده کنید که از حروف اول سه کلمه Impact-Confidence-Ease ساخته شده است:

Impact یا تاثیر: اگر این کانال بازاریابی موفق عمل کند، در ازای آن چند مشتری کسب می‌کنید؟

Confidence یا اطمینان: چقدر مطمئنید که این کانال موفق خواهد بود؟

Ease یا سادگی: چقدر زمان و بودجه باید صرف کنید تا این کانال موفق شود؟

 در این شاخص، سه ویژگی‌ برای هر کانال تعریف می‌شود و شما باید برای هر کانال بازاریابی، نمره‌ای از ۱ تا ۵ به هر ویژگی بدهید. هرچه کانالی نمره بیشتری در شاخص ICE داشته باشد، برای استفاده استارتاپ موقع ورود به بازار مناسب‌تر است.

سئو مارکتینگ نسبت به تبلیغات بیلبوردی نمره بالاتری دارد پس ارزش دارد که آن را در اولویت بالاتری قرار بدهید.

موفقیت را تعریف کنید

همه استارتاپ‌ ها موقع ورود به بازار می‌خواهند موفق بشوند! اما چند درصد از آن‌ها موفقیت را برای خود تعریف می‌کنند؟ آیا تعریف موفقیت فقط به میزان درآمد بستگی دارد؟

برای یک ورود موفق و قوی به بازار باید بدانید که شاخص‌های مختلف و مهمی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت شما وجود دارند. برای این که بتوانید برای استارتاپ برنامه مارکتینگ خوبی بریزید، باید این شاخص‌ها را بشناسید و تعیین کنید که در چه مدت مایلید به چه عددی در هر شاخص برسید. سه شاخص مهم و کلیدی که باید بشناسید عبارتند از:

هزینه کسب مشتری (CAC): این شاخص نشان می‌دهد که شما باید برای جذب هر مشتری چقدر هزینه صرف کنید؟ این هزینه‌ برابر است با جمع هزینه‌های بازاریابی (شامل تولید محتوا، انتشار محتوا، مدیریت سایت و شبکه‌های اجتماعی و …) و هزینه فروش (شامل هزینه بسته‌بندی، نگهداری، ارسال، دستمزد فروشنده و …).

ارزش طول عمر مشتری (CLV): این شاخص بیان می‌کند که هر مشتری به ازای مدت زمانی که مشتری شماست، چقدر از شما خرید می‌کند. یک مشتری زمانی تبدیل به مشتری وفادار می‌شود که بیش از یک بار از شما خرید کند. شما باید بدانید که هر مشتری به طور متوسط چند بار در یک مدت مشخص (مثلا یک سال) از شما خرید می‌کند و ‌آیا نگهداری این مشتری‌ها به‌صرفه است یا خیر.

شاخص کلیدی عملکرد(KPI): شاخص‌های کلیدی عملکرد از مهم‌ترین شاخص‌ها در هر برنامه بازاریابی هستند. به طور کلی یک KPI به شما نشان می‌دهد که در هر زمینه (مثلا تولید محتوا) چقدر موفق عمل کرده‌اید یا چقدر ناموفق بوده‌اید. یک استارتاپ برای ورود به بازار باید KPI های مشخصی داشته باشد و تلاش کند در مدت زمان تعیین‌شده به آن‌ها برسد.