پرسونا چیست و برای طراحی آن از چه روش هایی می توان استفاده کرد
پرسونا چیست و برای طراحی آن از چه روش هایی می توان استفاده کرد

پرسونا چیست و برای طراحی آن از چه روش هایی می توان استفاده کرد، شما که مدیر یک کسب و کار هستید نباید تصور کنید مشتری یا مخاطبانتان مانند شما فکر می‌کنند. این فکر که خریدار مانند شما فکر می‌کند و دغدغه‌هایی مانند شما دارد برای کسب و کارتان بسیار مخرب است. ولی اگر بپذیرید مخاطبان شما طرز تفکر متفاوتی دارند باعث می‌شود تصویر شفاف‌تری از مخاطبانتان داشته باشید و بهتر نیازها و خواسته‌هایشان را بشناسید. در این جا پرسونا به شما برای شناخت مشتریانتان کمک خواهد کرد. پرسونای خریدار، پرسونای مشتری یا پرسونای مخاطب اصطلاحی است که بسیار رواج پیدا کرده است. اما پرسونا دقیقا چیست؟ چه کمکی به پیشرفت کسب و کار می‌کند؟ چگونه می‌توان پرسونای مشتری را تدوین کرد؟ جواب این سوالات را در ادامه این مقاله خواهید خواند. پس با ما همراه باشید.

پرسونا چیست؟

پرسونای شرح کاملی از تمامی خصوصیات مشتری شامل سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، علائق، اهداف، نیازها و … است. با مشخص کردن این موارد بهتر می‌توانید مشتریان خود را بشناسید. البته پرسونا یک شخصیت خیالی است که با توجه به هدف انتخاب می‌شود. یک کسب و کار در بازه‌های زمانی مختلف اهداف بازاریابی متفاوتی دارد و قبل از طراحی و اجرای هر کمپین باید این خصوصیات را مشخص کند. ممکن است در یک هدف نیاز به طراحی چندین پرسونا داشته باشید زیرا ممکن است مخاطبانتان از چندین گروه مختلف باشند.

آیا مشتریان خود را می‌شناسید؟

این جمله را همیشه در ذهن داشته باشید که من مخاطب محتوایی که تولید می‌کنم نیستم. پس مخاطب شما چه کسی است؟ آیا مخاطب خود را می‌شناسید؟ اگر جواب شما نه است باید بگویم که شما باخته‌اید و بخش زیادی از مشتری‌های خود را از دست داده‌اید زیرا به جای تمرکز روی بازار هدف بیهوده پول و زمان خود را خرج می‌کنید. پس اگر می‌خواهید کسب و کارتان در طولانی مدت فروش خوبی داشته باشد همین حالا برنامه‌ای برای برداشتن قدم اول یعنی شناخت مخاطبان را بچینید. اما چگونه؟ جواب ما این است به کمک تدوین پرسونای مشتری!

بهتر است این کار را به یک متخصص بسپارید تا نتیجه بهتری بگیرید. اما اینکه خودتان نیز اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید و از تجاربتان استفاده کنید، بسیار مفید است.

۳ روش طراحی پرسونا

برای طراحی پرسونا ۳ روش را به شما معرفی می‌کنیم:

۱- پرسونای اولیه

در این روش شما هیچ تحقیقی برای شناخت پرسونا انجام نمی‌دهید. بلکه شخصیت او را با کمک همکاران و با توجه به اطلاعات فعلی و تخیلتان می‌سازید. مزیت پرسونای اولیه این است که بسیار سریع ساخته می‌شود. در نقطه مقابل عیبش این است که دقیقا مطابق با پرسونای واقعی شما نیست.

۲- پرسونای کیفی

برای بسیاری از تیم‌ها این روش بهترین روش طراحی پرسونا است. پرسونای کیفی با تحلیل داده‌های کیفی مشتری‌های فعلی (مانند داده‌های به دست آمده از مصاحبه) ساخته می‌شود. مهم‌ترین مزیت پرسونای کیفی این است که شما با بررسی حجم کوچکی از مشتری‌ها (۵-۳۰ مشتری) می‌توانید آن را بسازید؛ ولی به خاطر همین کوچک بودن نمونه پرسونای جامعی نخواهید داشت.

۳- پرسونای آماری

پرسونای آماری با بررسی نمونه‌های بزرگ از مشتری‌ها و پیدا کردن شباهت‌های آماری بین آن‌ها ساخته می‌شود. این مدل پرسونا از دو مدل قبلی دقیق‌تر است اما طراحی آن وقت زیادی می‌برد.