چگونه تولید محتوای بلاگ را شروع کنیم؟ (بخش اول)

چگونه تولید محتوای بلاگ را شروع کنیم؟ (بخش اول)، به طور کلی هر پیامی که درک می‌کنیم محتوا است. به زبان ساده‌ محتوا، همین متنی است که دارد یک پیام یا اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای را به شما منتقل می‌کند، پادکستی است که هنگام رفتن به محل کار گوش می‌کنید یا ویدیویی است که در یوتیوب تماشا می‌کنید. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت که تولید محتوا یعنی خلق هر پیامی که برای مخاطب قابل درک و انتشار باشد. اما سوالی که مطرح می شود این است: چطور تولید محتوای بلاگ را شروع کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این سوال بپردازیم.

مخاطب خود را بشناسید

قبل از دست به قلم شده و تولید محتوا را شروع کنید، باید تصویر شفافی از مخاطبان خود داشته باشید. برای آنکه این کار را بهتر انجام دهید، جواب چند سوال مثل اینکه «مخاطبان شما چه چیزی را نیاز دارند که بدانند؟» را بررسی کنید. بر اساس نیاز آن‌ها، کلماتی که دربارشان قرار است محتوا تولید شود مشخص خواهد شد. علاوه بر آن شناخت مخاطبان در تک تک جزئیات محتوای تولید شده توسط شما هم تاثیرگذار است.  به عنوان مثال اگر مخاطبان شما جوانانی هستند که می‌خواهند کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند، این توصیه که «در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید» برای آن‌ها چیز جدیدی نیست!

چرا که خود آن‌ها در این فضا زندگی کرده‌اند و اهمیت این بسترها را به خوبی می‌دانند. چیزهای جدیدی را عنوان کنید که برای آن‌ها هم جدید باشد.

رقبای خود را تحلیل کنید

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر همواره در تلاشند تا با به کارگیری الگوریتم مناسب، باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین محتوای ممکن را به کاربران خود نمایش دهند. وقتی قرار است درباره موضوعی تولید محتوا کنید، همان موضوع را جستجو کنید تا ببینید رقبای شما که نتایج خوبی گرفتند، چه محتوایی را ارائه داده‌اند.

علاوه بر آن در پایین نتایج جستجو کلمات مرتبطی که توسط مخاطبان جستجو شده‌اند را می‌بینید و برای کامل کردن محتوای بلاگ خود و جواب دادن به سوالات آن‌ها می‌توانید از این نتایج مرتبط استفاده کنید.

عناوین جذاب بنویسید

در انتخاب عنوان عجله نکنید. خیلی وقت‌ها بعد از پایان نگارش یک محتوا می‌توانید عنوان بهتری را انتخاب کنید. علاوه بر آن عنوان رقبایتان هم بررسی کنید تا در نهایت بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

مقدمه‌ای چالش برانگیز برای محتوای‌تان بنویسید

مقدمه محتوایی که تولید می‌کنید باید آنقدر جذاب باشد تا ذهن مخاطب را به چالش بکشد و او را تا آخر مقاله با خود همراه کند. در اولین بخش مقاله باید بتوانید به سرعت توجه مخاطب را جلب کنید و شروع هیجان انگیزی داشته باشید. مقدمه باید در یک پاراگراف کوتاه خلاصه شده و در عین کوتاه بودن، در ذهن مخاطب علامت سوال ایجاد کند، اگر این کار را به درستی انجام دهید، بخش زیادی از مسیر شما آسفالت و هموار خواهد بود!

محتوای چشم نواز خلق کنید!

مخاطبی که پا به صفحه شما گذاشته یک مسافر است. مسافری که آمده تا جواب سوال‌های خود را بگیرد. اگر برای او مسیر جذابی خلق نکنید، رفیق نیمه راه می‌شود و می‌رود! بنابراین اولین شرط برای داشتن یک محتوای چشم نواز، به کارگیری یک ساختار منطقی است. ساختاری که یک شروع و پایان مناسب داشته باشد و در طول سفر هم خوراک مناسبی را عرضه کند.

علاوه بر آن در یک پست بلاگ، متن شما باید از تمام ظرفیت‌های بصری ممکن برای آنکه چشم‌نوازتر باشد، بهره ببرد. برای مثال از بولت (لیست کردن موارد مختلف) و کوت کردن (نقل قول کردن) و دیگر ابزارهای در دسترس برای راحت‌تر خوانده شدن محتوای خود استفاده کنید.

تا حد ممکن هم ویدیو و تصاویر خوب به محتوای خود اضافه کنید. به گزارش MOZ بلاگ پست‌هایی که ویدیو دارند، ۲۶۷% لینک بیشتری دریافت می‌کنند.